Dags att så blomfröer

 
Visst är det fortfarande kallt ute, men vad gör man? De små blomfröna måste i jorden om det ska hinna bli några plantor innan sommaren är över. 
 
 
 
 
 
Zinnian är en av mina blomfavoriter som jag satt frön av i flera år nu. Det är en färgstark blomma, ofta i ceris, röd eller orange färg, som kommer från Mexiko. Det gör den inte mindre intressant. Tvärtom, påminner den om en resa som jag och min barndomsvän Lena gjorde tillsammans för 100 år sen. Till just Mexiko.
 
 
 
I dag skulle jag aldrig göra samma resa som vi gjorde då. Jag skulle inte våga. Frågan är om det blivit farligare att resa i Mexiko eller om det har med åldern och bekvämligheten att göra? Svårt att säga. Vi var nog helt enkelt modigare på den tiden, ja, rent av odödliga på sätt och vis. Det är vi inte i dag. 
 
 
 
 
Tillräckligt modig är jag i allafall för att våga testa en av årets frönyheter, Vildmoroten, som jag köpte av Impecta på trädgårdsmässan. Den har massor med små små flockblommor i lila, rosa och vitt och påminner litegrann om hundkex, som ingår i samma familj. Ska bli spännande att se om jag kan få de små fröna att gro. 
 
 
 
 
Blomma för dagen, purpurvinda, rosenböna och tobaksfröer, från svärfar Görans odlingar, har jag också sått. Nu får vi bara hoppas att det blir tillräcklig varmt och soligt så att fröna sätter fart!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0