Morotsbröd i långpanna

 
Sugen på att baka? Det här morotsbrödet bakas i långpanna och är fyllt av nyttigheter som valnötter, kokosflingor och solrosfrön. Och tranbär. Och dadlar - eller russin. Det beror lite på vad jag har hemma. De rivna morötterna gör att brödet blir extra saftigt. Och det går relativt snabbt att baka. Just det här brödet slog jag ihop sent en kväll. Dekorera med lite olika frön, som t ex solros-, vallmo- och sesamfrön.
 
Det här behöver du:
50 jäst
5 dl vatten, 37 grader
1/2 dl raps- eller solrosolja
1/2 dl ljus sirap
2 1/2 tsk salt
2 dl solrosfrön
1 dl dadlar
1 dl valnötter
1 dl tranbär
1/2-1 dl kokosflingor
3 dl grovt rågmjöl
10-11 dl vetemjöl
 
Så här gör du:
Lös jästen i vattnet. Tillsätt alla andra ingredienser. Arbeta in allt mjöl till en smidig deg. Låt jäsa 30 min. Sätt ugnen på 200 grader. Häll degen i en långpanna med bakplåtspapper i botten. Tryck ut degen så den täcker hela botten. Skåra degen i så många små rutor som du vill ha. Jäs i panna ca 20-30 minuter. Pensla sen brödet med vatten och ha på de olika fröna som du vill. Grädda mitt i ugnen ca 25-30 minuter. Ta ut och låt svalna, bryt sen brödet i de skurna rutorna och ät direkt eller frys in. Lycka till!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0