Jitterbugg en ny favorit


Spontanfika med goda vänner. Det är inte ofta det funkar att man kan ringa runt till sina nära och kära på morgonen och så kan de komma redan samma dag på eftermiddagskaffe. Allihopa. Då ska man ha tur. Det hade jag i dag.

 


Det blev ett kafferep med hembakta semlor, saffranspannkaka med grädde och drottningsylt och så jitterbugg. Jitterbugg är en mördegskaka med maräng som ser ganska avancerad ut. Jag minns att min moster, Gossas Anna, bakade jitterbugg och jag har alltid tyckt att det skulle vara kul att försöka själv, men det har bara inte blivit av. För ett tag sen såg jag ett jittebuggrecept i Året Runt och tänkte att NU eller aldrig. Kakorna blev jättegoda och rätt så fina med tanke på att det var första gången för min del. Här är receptet ifall du också vill prova:


Jitterbugg

4!/2 dl vetemjöl

4 msk strösocker

200 g smör el margarin

2 ägg delade i gulor och vitor

2 dl strösocker

Blanda mjöl och socker. Finfördela smöret i blandningen. Tillsätt gulorna en i taget och arbeta ihop till en deg. Forma degen till en fyrkantig platta och låt vila kallt ca 30 minuter.

Sätt ugnen på 150 grader.

Kavla ut degen till en platta, 20x35 cm. Vispa äggvitorna till hårt och fast skum. Rör ner 2  dl socker. Bred ut marängen på degplattan. Rulla ihop degplattan (som en rulltårta). Lägg den på en skärbräda och vila i frysen ca 30 minuter. Skär 1/2 cm stora skivor och lägg på en plåt med bakplåtsbapper. grädda mitt i ugnen ca 15-20 minuter.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0