Hemslöjden – en pigg 100-åring!

 
2000 slöjdade löv bildar en fantastisk Hemslöjdsskog på Liljevalchs i Stockholm! Jag och min kollega, Johanne, var där och kollade i dag efter jobbet och det ångrar jag inte.
 
   

Jag kan bara säga – passa på att gå dit, men ni måste skynda er, utställningen pågår bara i några dagar till!
 
 
Johanne tittar fram mellan löven. Totalt är det 2000 frivilliga slöjdare runt om i landet som bidragit med var sitt löv utformat på olika vis vad gäller färg, form, material och teknik.
 
 
 
Vad säg om ett löv prytt med blommor gjorda av små bakformar?
 
 
Själv föll jag för det här lövet dekorerat med knypplade spetsar, men tyvärr var katalogerna slut, så jag vet inte vem som har gjort det.
 
  
 
På utställningen fann jag också till min stora glädje en påsömströja från Dala-Floda från sekelskiftet och ett gäng tvåändsstickade och påsömsbroderade vantar med kavelfrans som flokullan Anna-Karin Jobs Arnberg gjort. Tänk om mormor, Drängpers Linnéa, och påsömmerskan Edit Myrsell hade kunnat se allt det här! 
 
 
 

Fiffigt nog fanns en slöjdsal iordningställd, där vem som helst fick slå sig ner och göra egna slöjsaker med hjälp av nålar, stickor, trådar och andra verktyg. Och det roligaste av allt var att där satt fullt med folk och virkade och sydde, fast det var stängningsdags. 
 
 
 Själva gick vi på Liljevalchs intilliggande kafé, Blå Porten, och fikade. En fin avslutning på en härlig vardagsutflykt! Tack för trevligt sällskap, Johanne!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0