Långpannebröd


Fyra frön för att dekorera detta härliga morotsbröd gjort i en enda långpanna! Receptet har jag hittat i ett av sommarnumren av tidningen Året Runt som jag jobbar på. Sen har jag förstås lagt till något och låtit bli att ta med någon ingrediens för att den inte fanns hemma, så är det alltid när jag bakar. Jag gör det på mitt sätt liksom. Varsågod, här är min variant på detta långpannebröd, som jag rekommenderar å de varmaste – nyttigt och gott:

3 morötter
50 g jäst
5 dl vatten, 37 grader
1/2 dl solrosojla
1/2 dl honung
2 1/2 tsk salt
2 dl solrosfrön
2 dl russin
3 dl grovt rågmjöl
10-11 vetemjöl

Så här gör du:
Sätt ugnen på 200 grader. Skala och riv morttöerna grovt.
Lös jästen i vattnet. Tillsätt olja, honung, salt, morötter, solrosgrön och russin.
Arbeta in rågmjöl och vetemjöl til en smidig deg. Jäs 30 minuter. Häll degen i en långpanna (klädd med bakplåtspapper) och tryck ut degen så att den fyller hela pannan. Skåra med vass kniv hur många bröd du vill ha. Grädda 30 minuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0