Vårens vackraste bok


Fin flokulla på omslaget av nyutkomna boken, Scandinavian Folklore, som författaren Laila Durán presenterade i dag på Biologiska Muséet på Djurgården. Själv slog jag till och köpte två böcker.




Här syns Laila tillsammans med Anna-Karin Jobs-Arnberg och döttrarna Emma och Johanna och Lill-Karin Gustafsson i Dala-Floda-dräkter. De finns även med på bilder i boken där Flodadräkten synas i sömmarna.




Även skånedräkten var representerad och jag blev imponerad av deras dräktsmycken med bland annat stora kors. Enligt boken visade dräktsilvret hur bra ställt man hade det.



Silvret hjälpte också till att hålla oknytt och olyckor borta.




Ett gäng kvinnliga samiska dräktbärare från Jokkmokk...



...och en ung same, som berättade att samerna än i dag bär sin kolt när det är festligheter på gång.



Lill-Karin och min Året Runt- kollega Johanne Ländin drack kaffe och pratade bland annat om olika dräktmönster och framtida vandringsturer i dalaskogarna.




Den ståtliga Bodadräkten är ytterligare en daladräkt som finns med i boken, som för övrigt är en fantastisk sammanställning av en rad olika dräkter och dräkttraditioner i Sverige och Norge. De vackra bilderna inspirerar till egna projekt och upptäcktsfärder i garderober och vindsförråd för att hitta glömda dräktdelar. Och vem vet, till Kofesten i sommar kanske vi alla kommer som riktiga flokullor...


Kommentarer
Postat av: Johanne

Om du kommer på någon i Dala-Floda som vill adoptera mig så säg till. Jag vill också kunna ha en sådan vacker dräkt!

2011-05-04 @ 09:02:51
Postat av: eva-karin

Ja, men det ska väl inte vara helt omöjligt! Tänk om min mormor levt, hon skulle ha älskat ditt stora intresse för mönster och stickning och du hade säkert fått lära dig att knyppla av bara farten...

2011-05-04 @ 14:14:08
URL: http://linneaskariskulla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0