Sportlovsfika


Bästa bakrecepten åkte ner i ryggsäcken när det blev klart att Amanda,
Emilia och jag skulle ta tåget till mamma i Dala-Floda några dagar på sportlovet.
Tänkte passa på att fylla mammas frys med lite "duppa". Här är ju fikatraditionen
med bland annat halv elva-kaffe fortfarande rätt stark och jag, som själv är en riktig kaffemoster,
gör gärna vad jag kan för att hålla kaffetåren vid liv. Den här gången blev
det Riddarbageriets Bondkakor...


...och så Äppeltoscan, en riktig favorit från ett recept jag hittat i någon
av veckotidningarna, jag minns inte vilken... Kan det ha varit Året Runt?


Kardemummabullar med en fyllning av kanel, smör, rivet äpple och mandelmassa. Och hackade nötter. Bättre kan det nästan inte bli. Och den här gången jäste bullarna dessutom upp ordentligt. Kanske för att jag lät bli att blanda saltet och jästen, det ska man nämligen inte göra, fick jag lära mig på Rosendalsbaket. Häll istället i mjölken eller sockret eller vad som helst FÖRST, och SEN saltet!


Semlor blev det också, tack vare att mamma redan bakat bullarna. Det var bara att fylla dem med mandelmassa, inkråm och grädde.



Det hela slutade i ett riktigt kafferep!

Kommentarer
Postat av: AnnaHelena

Åååå, du är helt otrolig med dina bakverk! Ser jättegott ut allting. Här har det blivit en köpesemla från chefen på jobbet idag. Årets andra!



Kram // AH

2011-03-08 @ 19:11:57
URL: http://vardagimittliv.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0