Blomglädje

&qu
I helgen har jag varit och mött våren på trädgårdsmässan i Älvsjö! Gissa om jag njöt av alla blomfrön och knölar, spännande blomsterarrangemang och redskap, eller rättare sagt trädgårdsaccessoarer i form av änglar, fågelbad och buddhafontäner. Och vad härligt med alla entusiaster från olika blomsällskap och utställare som tipsar och ger råd.

<mce:script ot;" />

Det är alltid lika spännande att kolla på de olika idéträdgårdarna som byggs upp. Den ståtliga barockträdgården med tulpaner och buxbomsklot och kungliga kläder var i en klass för sig.


För arrangemanget stod bl a Gunnar Kaj, blomsterkonstnär från Borlänge.


Säkert kommer många att åka vidare till Drottningholms slottspark i sommar för att kolla på den engelska trädgården och barockträdgården i verklighet. Själv var jag där och promenerade med Ingegerd en solig sensommardag i fjol. Vilken park! Ofantligt stor.


Wij Trädgård med Lars Krantz i spetsen presenterade en idéträdgård med björkar, magnolior och vattenbad. Själv har jag har varit på väg i flera år till Wij Trädgårdar i Ockelbo, få se om jag lyckas i sommar...



Mera tulpaner bjöd Norrby Trädgård på.


Norrby Trädgård i Tyresö har en idé om en grönare livsstil och att bruka utan att förbruka. Deras trädgårdshandel är ett återbruk av spröjsade fönster. Ett givet utflyktsmål i maj.


Med pärlhyacinter i den antika servisen får man ett annorlunda blomsterblickfång. I sommar kan man även få kaffe i kopparna på Norrby Trädgård.


Nelsons sålde fina pluggboxar på mässan. Med speciella kruktillverkare i trä kan man lätt göra egna biologiskt nedbrytbara krukor av tidningspapper.


"Du lindar av olvon en midsommarkrans och sätter den runt ditt hår..." Hört den förut? Hittade i allafall en fantastisk buske, ett olvon, som gärna hade fått följa med hem, om jag bara hade orkat bära den... Ner i Dramatenväskan gick den ju inte!


Upptäckte en ny snygg knölväxt, Kalla.


Så här ser den ut när den blommar på våren och försommaren.
Trivs bra i kruka ute på skyddad plats eller i uterummet.


Mina favoriter, små minivioler i kruka.


En idé att ta efter, småflaskor i mängder med enstaka tulpaner och raununklar. Fint gjort av Lantliv och Trädgård som vanligtvis finns på Ängbyplan i Bromma.

.

En liknande idé med små glasvaser hängande i taket hade en av balkongutställarna.



En helt ny balkonglåda, "Urban Garden", visades på balkongen med samma namn. Den är så djup att man kan odla både morötter, sallad och rödbetor i den. Säljs av SMD.design



Nina Thalinson har designat odlingslådan.



Hon har även satt ihop balkongen för citymänniskor som vill odla på liten yta. Arbetsbord, hyllor och hängare kommer från Ikea, men är inte specifikt trädgårdsmöbler. Här har Nina tänkt vitt och brett och hämtat delar från både badrums- och köksavdelningen. Fiffigt eller hur? Och snyggt!



I Svenska Rosensällskapets monter träffade jag Nina som tipsade om Rose de Recht, en gammaldags buskros, som doftar ljuvligt och blommar rikligt. Så den tänker jag plantera i vår trädgård, så fort tjälen gått ur jorden.


Många veckotidningar och magasin fanns också på plats för att sprida sina gröna budskap. Träffade bl a kollegor från Allt om Trädgård och Allas. Och själv köpte jag förstås en bunt med tidningar med mig hem, för att kunna fortsätta drömma om uterum, dammar och nya pionrabatter.

Kommentarer
Postat av: AnnaHelena

Fina bilder! Norrby trädgård fanns ju även på Kistamässan och jag blev jättesugen på att åka dit! De hade mycket fint, tycker jag! Det känns så långt borta tills dess att man får gå ut och börja fixa i trädgården, eftersom det är så himla kallt. Men det är ju faktiskt april på fredag!

Kram

2011-03-29 @ 19:41:15
URL: http://vardagimittliv.blogspot.com/
Postat av: Ingela

Så härliga foton och vilken härlig mässa detta måste varit. Ohh vad jag är avundsjuk.

2011-03-31 @ 09:58:08
Postat av: Marit

Ja.. tur att det var jag som ärvde släktens fallenhet för hösnuva...

2011-04-09 @ 14:00:04
Postat av: Ingela

Vilket trevligt inlägg!!! Inte mycket som går upp emot växtlighet! Hälsningar från Ingela på Hållplats Åhus

2012-06-04 @ 18:24:06
URL: http://hallplats-ahus.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0