Blommor som aldrig vissnar


Måla blommor med nål och tråd är en utmaning. Jag vet. När min mormor, Drängpers Linnéa, försökte visa mig påsömstekniken, för si så där 35 år sen, så var jag inte riktigt redo.



I dag när Hemslöjden i Dala-Floda ordnade kurs var tjejerna och jag på plats för att få en inblick i denna fantastiska broderikunskap.




Päsömsarbetet kräver full koncentration.



Vår lärare, Anna-Karin Westblad, gick runt och stöttade oss i vårt arbete.




Ett speciellt ullgarn används till påsöm.



För Emilia gick det som en dans. Själv repade jag upp hela tiden. Men, vad kul det var! Och rogivande.




Några pioner, utslagna rosor eller violer blev det inte den här gången. Men väl varsin liten rosenknopp, som vi stolta fick ta med oss hem. Och det finns risk att det blir fler kurser i påsöm. Om inte annat nästa år under kofestvicku om Hemslöjden bjuder in oss till ett nytt försök. Då kanske vi dessutom får träffa alla andra trevliga påsömmerskor.

Kommentarer
Postat av: Johanne

Verkligen vackra rosenknoppar. Roligt att det gick så bra för Emilia – men hon har ju påbrå!

2011-07-20 @ 10:39:35
URL: http://www.borntoknitblog.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0