En oas i Ockelbo


Fråga mig inte hur, men genom att ta omvägen över Gävle till Dalarna så är vi plötsligt på väg mot Wij Trädgårdar i Ockelbo! Äntligen!



Himla kul att få komma hit och vandra runt i de sju olika trädgårdar som Lars Krantz och hans medarbetare skapat här uppe i de norra klimatzonerna.



De rostigt fina järnställningarna, som hjälper klematisen att klättra upp mot himlen, känner jag igen från bilder jag sett i bland annat Året Runt.



Men nu är det fika som gäller! Vi har åkt långt och vi orkar inte ta ett steg till utan att fylla på med lite mackor och kladdkaka. Och kaffe så klart!



Jag lyckas tappa bort kartan som ska ta oss runt bland de olika trädgårdarna, men får en ny av den trevliga tjejen som serverar kaffe och vi kan fortsätta vår vandring. Näst på tur står grönsakslanden där raka rader av morötter, rödbetor och lök varvas med färgsprakande rosenskära, malva, tagetes och ringblomma.



Och rudbeckia i en för mig något annorlunda, men läcker färg.



De fina skyltarna i stål är säregna och bidrar till trädgårdens speciella karaktär.



Squashplantorna är stora och vackra med enorma frukter som ligger fint på halm som värmer. Något att ta efter hemma i trädgården kanske...



På Wij Trädgårdar jobbar man mycket med jorden för att få den så näringsrik som möjligt. Gräs och vissna växtdelar läggs i komposten och bildar ny jord som håller landen levande.



Salladshuvudena här är enorma och ser ut som rosor.



Zinniorna i olika rosa nyanser är fina. Och inte så svåra att fröså själv. Men mina blommar inte ännu. Få se om de hinner gå i blom innan frosten tar dem.




Framme vid de blivande trädgårdsmästarnas egen täppa.



Några elever har inspirerats av Lady Gaga när de utformat sina rabatter med bland annat färgstarka dahlor.



Oj, vad skirt och vackert! Definitivt min favoritrabatt!



Fina stilleben av ordslingor dyker upp på promenaden mellan trädgårdarna.




Ulf Nordfjell, landskapsarkitekt och vinnare av Chelsea Flower Show 2009, har designat Skogens trädgård, där myren och tjärnen och andra naturtyper typiska för Ockelbo presenteras genom ett flertal häftiga installationer.



Hit åker jag gärna igen för att inspireras av alla frön som sås här...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0