Blommig vår



Det är vår i luften i kväll, temperaturen har stigit till nio plusgrader och det är fortfarande ljust vid 20-tiden. I trädgården har snön smält bort nästan helt nu. Tulpanknopparna har laddat under snön och skjuter upp ur jorden lite över allt i landen. I övrigt är det rätt kalt här ute fortfarande. Annat var det i mammas garderob i helgen. Där blommade det för fullt, kan man säga, av flodabroderier. A och jag passade på att prova de olika dräktdelarna och gick sen en catwalkrunda i snön nere vid älvkanten.




Och visst är de fina, rosorna och penséerna och de andra blommorna på tröjorna och hättorna, som hör Flodadräkten till. Mammas tröja till höger har Mases Edit broderat. Den vänstra var min mormors.




Blommorna på dräktväskan, eller "kjortilsäcken" som vi säger i Dala-Floda, har Mases Edit broderat.




Det var sällan man fick en hel dräkt på en och samma gång, snarare så fick men en del åt gången, t ex när man fyllde år. Den här silverspännet, som sys fast i den broderade väskdelen, fick jag när jag föddes och det har t o m mina initialer. Otroligt! Men vad stolt jag blir, så här i efterhand!



Även vantarna är fulla av broderier.





De här banden är inropade på auktion. På Milkos alla mjölkförpackningarna finns just nu dalabanden avbildade. Kul grej, tycker jag.




Sjalarna som hör till dräkten kan se väldigt olika ut.



Det finns även en grön dräktjacka med röda armar.



Flodadräkten med alla dess tillbehör är fantastiska hantverk som många av kvinnorna i byarna förr höll på med vid sidan av alla de andra sysslorna på gårdarna. I vår kommer en bok om skandinaviska folkdräkter, där Flodadräkten kommer att finnas med i flera kapitel. Den ser vi fram emot att få kika lite närmare i. Det blir bokrelase på Djurgården den 3 maj.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Wow, Eva-Karin!!! HELT underbara bilder på er i snön med folkdräkter på! Superfint!!!

Kram // AH

2011-04-06 @ 20:20:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0