Midsommar i Sandvikens fäbodar

 
Årets midsommarafton inleddes med halv elva-kaffe hos Drängpers. Thomas bror, Håkan, med familj anlände precis i tid för fikat och Maria, min svägerska, hade med sig flera sorters hembakta kakor till allas vår förtjusning. Några av dem blev faktist våra nya favoriter, som vi bakar om och om igen. 
 
 
 
 
 
Efter förmiddagsfikat fick vi skynda till blomsterängen för att hinna få ihop våra buketter till fäbodlagets midsommarstång på stranda. Alla hjälptes åt - stora som små och gamla som unga.
 
 
 
 
 
Emilia och Maria satte ihop den vackraste av midsommarkransar. Och morfar David och Björn såg till att stången blev klädd med björkris.
 
 
 
 
I väntan på majstångsresningen åt vi sillunch. Maria bjöd på hemgjord sillltårta och lingonsill - så till och med jag, som inte är så förtjust i sill, var tvungen att smaka. Det gick bara inte att motstå. Och när sen Thomas bjöd på Oppigårds öl och ekologisk snaps så kände vi nog att allsången inte var långt borta.
 
 
 
 
Är det midsommar så ska det också vara blomsterkrans, inte bara i majstången, utan också på huvudet. Maria band snabbt en prästkragevariant till sig själv och en med blåklockor till Emilia. 
 
 
 
 
 
När spelmännen tar ton i granngården hos Genfors då är det dags att gå ner till Flosjön och dansa runt majstången. I år såg jag bara två kullor med dräkt på fäbodvallen. Den ena av dem var Anna-Maria, som bar Mockfjärdsdräkt. Sommartid bor hon granne med min kusin Lennart och Sivonne (i blått) i Myrbo och vi lekte ihop när vi var var små. Tänk om vi kunde få fler att ta på sig dräkten till ett annat år - jag lovar att de flesta som var där har en, eller snarare två, hängandes i garderoben. Vilken blomsteräng vi skulle få. Jag kanske själv skulle ta mig i kragen och ta på min flodadräkt - till att börja med. 
 
 
 
Det blev en solig midsommarkväll, men kall. Vi hade som tur var laddat med tröjor - lager på lager. Fram på småtimmarna blev det till och med frost i gräset. Men då sov vi redan för längesen i bustugorna. 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0