Poppis med loppis på Kofesten

 
Äntligen, dags för Drängpers loppis på Kofesten i Dala-Floda igen! Det här var väl sjätte eller sjunde året som vi satte upp vår loppis, med undantag för förra året - då vi tog en välbehövlig paus. 
 
 
 
 
Folk strömmade till tidigt. Och de var sugna på att handla allt från fina gammaldags glas i olika former och storlekar till böcker, bakformar och kläder och smycken i vintagestil.
 
 
 
Kaffekoppar är efterfrågade på loppis - särskilt de med rosor på. Redan innan vi öppnat på lördagsförmiddagen var de här gamla rosenmönstrade kopparna sålda!  
 
 
 
 
Flokullan Birgitta Floresjö gillar ljudband och damerna till höger slog till på några av bakformarna för 15 kronor styck. Bakning verkar ha fått ett rejält uppsving och då gärna mjuka kakor i gamla väl använda formar. Även bakrecepten på sju sorters kakor, rulltårta och långpanna gick åt som smör i solsken.
 
 
 
Själv förälskar jag mig i nya kaffekoppar hela tiden. Och jag har svårt att låta bli att köpa om jag råkar se några som sticker ut. Om priset är det rätta vill säga. Och det är det oftast på Erikshjälpen eller någon av kyrkornas alla loppisar. Hemma har jag en speciell mormorskopp som jag alltid dricker morgonkaffet i och det smakar tusen gånger bättre än att dricka i mugg.
 
 
 
När jag skulle prissätta den vackra soppterrinen, Gröna Anna, med en fin blomma i, tog jag i lite extra, eftersom jag egentligen inte ville göra mig av med den. Men vad hjälpte det - den gick snabbt åt ändå. Liksom etuiet med silverbestick. Och de små, söta likörglasen. Några loppisbesökare tipsade om att man kan använda rabarber för att få bort fula beläggningar på gamla glas. Värt att pröva kanske? Eller så kan man hälla ett par skedar bakpulver i glaset, fylla på med vatten och låta det stå ett dygn innan man diskar ur och torkar glasen.
 
 
 
 
En riktig flokulla, Inga Thunberg från Hagen, kom och spanade på vår loppis. Kul! Vi är gamla broderikompisar från Hemslöjdens prova-på-kurs för några år sedan.
 
 
 
Ett dussin koppar och fat med ansietter, sockerskål och kaffekanna - som hittat, tyckte en lycklig loppisbesökare som fick den fina servisen med sig hem. 
 
 
 
Amanda skötte stylingen av klädavdelningen och tog betalt därefter. Emilia slog in många koppar och glas i tidningspapper, småpratade med folk och tog bilder. Utan tjejerna hade vi inte klarat detta loppisrace, det är ett som är säkert!
 
 
 
Udda kaffekoppar går bra att servera i - inte bara på roliga kaféer, utan också hemma till vardags.
 
 
 
 
 
Sakletare i alla åldrar, på jakt efter olika prylar - blommiga klänningar, broderade dukar med spets, färggranna plåtburkar eller varför inte inte - kaffekoppar?
 
 
 
De här fina kopparna blev överraskande nog över.  De var lite av en favorit hos mig, så kommer ni över på en kopp fika i sommar på fäboden, så finns det risk för att kaffet serveras i just de här. Sen vet man aldrig vad som händer nästa år - om och när det blir dags för nästa kofestloppis.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0