Julkaffets favoritbulle

 
Den här saffransbutterkakan hör till julfavoriterna här hemma. Första gången jag åt den var hos min svägerska Maria. Den är superenkel att göra, men smakar himmelskt gott. Helst ska den ätas varm, direkt från ugnen, men den är minst lika god att några dar senare. I år fick fyllningen en lite ny smaksensation med hjälp av tranbär, vit choklad och rostade kokosflingor. 
 
Saffransbutterkaka
2 pkt saffran
75 gram smör
2 1/2 dl mjölk
25 gram jäst
1/2 tsk salt
1 dl ljus sirap
1 ägg
9-10 dl vetemjöl
 
Pensling: uppvispat ägg
Fyllning: 75 g kallt smör
200 gram grovt riven mandelmassa
rivet skal av 1 citron
1 1/2 dl grovt hackade hasselnötter
1 dl russin eller hackade dadlar
Jag stoppade i vit hackad choklad, tranbär och rostade kokosflingor istället för russin
 
Smält smör i en kastrull och tillsätt mjölken och saffranet.
Smula sönder jästen i en degbunke och rör ut den i lite degspad. Tillsätt resten av ingredienserna inklusive mjölkblandningen och arbeta ihop till en deg. Låt jäsa 40 minuter. 
Kavla ut degen till en rektangel på bakbordet. Hyvla på smöret till fyllningen och strö över resten av fyllningen. Rulla ihop till en rulltårta och skär 10-12 bitar. Placera bullarna tätt ihop på bakplåtspapper i en ugnssäker form. Låt jäsa 20 min. Pensla kakan med ägg, strö över lite hackade nötter. Grädda i ugn, 200 grader, ca 25 minuter tills bullarna fått färg. lycka till:)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0