Skördetider

 
Inte visste jag att det var så roligt att koka eget äppelmos. Eller att göra plommonmarmelad. Men nu har jag trillat dit ordentligt! Askorbinsyra, natriumbensoat, hushållsvåg och äppelvagga är alla nya begrepp att reda ut. Vilken tur att jag har en erfaren svägerska i närheten som jag kan rådfråga om
det kör ihop sig. 
Här är receptet på min plommonmarmelad:
500 gram plommon
250 gram syltsocker
1 vaniljstång
lite flagad mandel
saft av en 1/2 citron
Skålla, skala och kärna ur plommonen. Dela vaniljstången och skrapa ur fröna. Blanda allt i en kastrull och koka under omrörning ca 3-5 minuter. Häll upp på varma, rengjorda burkar. Förslut och förvara svalt.
Lätt som en plätt! Egentligen. Det är bara att pröva sig fram. Man kan inte annat än göra fel. Och göra om. Och göra rätt.
 

Kommentarer
Postat av: Maria

Å vad fint det ser ut!

2012-09-26 @ 08:47:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0