Eget fröknäcke i ett nafs

 
 

Har länge tänkt att jag skulle försöka BAKA EGET FRÖKNÄCKE och har därför samlat på mig en del recept. Det här receptet har jag fått av min Året Runt-kollega Sofia, som i sin tur har fått det av sin moster. Brödet på bilden gick väldigt snabbt att göra, då degen inte ska jäsa. Har man bråttom, så är ju det perfekt! Brödet blir till råga på allt krispigt och smakar riktigt gott till getost och andra goda ostar. Det är bara att röra ihop alla ingredienser och sen platta ut blandningen tunt på en plåt med bakplåtspapper. (Använd gärna plastpåse på händerna när du plattar ut den kladdiga degen, så går det lättare) Strö på flingsalt och sätt in i ugnen, 150 grader. Grädda minst 45 minuter, gärna lite längre, brödet ska få en fin ljusbrun färg, som på bilden.

De här ingredienserna behövs:

2 dl majsmjöl

1/2 dl var av solrosfrön, sesamfrön, pumpafrön och linfrön

1/2 tsk salt

1/2 dl rapsolja

2 dl kokande vatten

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0