Ljusprydda viloplatser

 
Den här Allhelgonahelgen har vi tänt ljus och satt blommor på våra släktingars gravar i Dalarna. 
 
 
 
Först följde vi med pappa David till farmor och farfars grav vid Stora Tuna kyrka i Borlänge. Det är en släktgrav och här vilar även pappas farmor och farfar, Anna-Stina och Anders från Danielsgården i Borlänge by. Fyra av deras barn – Simon, Emil, Elsa och Hanna – emigrerade till USA, och det är tack vare dem som vi har en massa trevliga släktingar over there i Chicago.
 
 
 
Vi gick även in i kyrkan, där jag själv är konfirmerad, och tände ljus. Och så letade vi reda på min kusin Thomas grav och lade blommor även där. 
 
 
På kyrkogården i Dala-Floda brann massor av ljus i helgen och det var fôlkut i gångarna.
 
 
Min Mormors, Drängpers Linnéas, grav, sätter jag gärna blommor på så fort vi är hemma. Likaså på moster och Oskars, Ingers och Drängpers Karin och Jöns grav. Sommartid blir det förstås midsommarblomster, pioner och blåklockor plockade i Sandvika. Nu blev det rosalila ljung och prydnadskål.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0