Down Town Chicago

 
Wow! We did it! Det tog 30 år, men nu är jag här med två tonårsdöttrar och man för att hälsa på släkten. Och precis som då, är det min cousin Sandy och Gary som guidar oss runt downtown Chicago. Deras dotter Amy, som inte fanns förra gången jag var här, ser till att vi håller tempot för att vi ska hinna med alla stopp. 
 
 
 
Chicago har fantastiska skyskrapor, som kantas längs Chicago River. Det senaste tillskottet, Trump Tower, är med sina 92 våningar näst största skrapan i stan. Där kan man boka ett rum om man vill. Och har råd. Eller ta en öl på takterassen med den vidunderliga utsikten över Lake Michigan. 
 
 
 
Det är visserligen i slutet av oktober, men här njuter vi av blå himmel och brittsommarvärme, och Sandy delar med sig av allt hon vet om stan. Nu vet vi till exempel var Oprah Winfrey bor.
 
 
 
 
Att gå längs Michigan Avenue – se amerikanska flaggan vaja för vinden och gula skolbussar rulla förbi – det är nästan som att själv vara med i en film och jag måste nypa mig själv i armen för att fatta att vi är här nu.
 
 
 
Ett av huvudmålen för vår dagstur är Millennium Park, en grön oas med massor av konstverk, en konsertarena, ett museum, Art Institute of Chicago - och så The bean - en favorit bland fotograferande turister - som vi. 
 
 
 
Framme vid Navy Pier åker vi The Ferris Wheel för att få ytterligare perspektiv på stan. Här ute spelades delar av filmen Divergent in, vilket gör det extra kul att gå omkring här. Speciellt för Emilia, som läst böckerna fram och tillbaka.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0