Året börjar med bak

 

Årets första dag blev en riktig bakdag!

Det var inget jag planerat, det råkade bara bli så. Till elvakaffet hade jag bestämt att jag skulle baka saffransmuffins, eftersom Anne skulle komma förbi. Och sen bara fortsatte jag på eftermiddagen med den ena degen efter den andra. Jag skulle kunna skylla på det trista regnet utanför, men jag GILLAR ju att baka, så det behövs verkligen inga ursäkter alls.

 

 

 

Nyfiket häller jag ut innehållet i burken med kakbaksingredienser, som jag fick av svägerskan Maria i julpåsen.

 


Havregryn, farinsocker och färgglada chokladkulor far ner i skålen och jag tillsätter smör och ägg som det står på etiketten som följde med.



Första plåten blir lite bränd, men den andra blir riktigt fin. Kakorna flyter ut som de ska och smakar dessutom så bra att de till och med lockar ner tjejerna från sina rum.




Och eftersom husets saffransbröd är slut så får det bli två nya stora kransar att dela på och lägga i frysen. Jag fyller dem med mandelmassa, smör, apelsinskal och vit choklad. Och till topping blir det pärlsocker och mörk choklad.




Till sist får det bli en långpanna med morots- och valnötsbröd och lite olika frön till topping. Väldigt saftigt och nyttigt matbröd som jag varmt rekommenderar. Återkommer med receptet. Nu måste jag sova. I morgon är det vardag igen.


Kommentarer
Postat av: AnnaHelena

För en bak-analfabet som jag så är du en stor Idol! :) Lyckliga din familj som får så mycket gott!



Kram // AH

2012-01-02 @ 00:07:34
URL: http://vardagimittliv.blogspot,com
Postat av: eva-karin

Tack AnnaHelena, för dina glada tillrop!! Men det där med att du inte kan baka har du helt fått om bakfoten, jag har ju själv smakat en rad läckerheter hemma hos dig, så det så... jag råkar väl bara vara en riktig baknörd, helt enkelt!

kram e-k

2012-01-02 @ 10:25:01
URL: http://linneaskariskulla.blogg.se/
Postat av: Svägerska 2

Å vad gott allt ser ut!

2012-01-02 @ 22:02:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0