Övervintrare


I dag fick pelargonerna, som övervintrat i matkällaren, komma fram i dagsljuset! Det var inte mycket till blommor precis, men de långa, smala stjälkarna var gröna och hade små skott, vilket tyder på att de ändå lever! Hurra, vad jag blev glad! Då var i alla fall allt slit och släp med krukor och växter, fram och tillbaka i höstas, inte helt förgäves. Jag tog mod till mig och klippte av en längre bit av stjälkarna och nu står pelargonerna där och ser tråkigare ut än nånsin.

De liknar mer små pinnar än blommor. Men lite vatten gör säkert underverk. Och om några veckor ska de få lite ny jord och komma upp i fönstren på riktigt. Nu har de mellanlandat i den vanliga källaren, där rumstemperaturen är något varmare än matkällaren, men betydligt kyligare än rumstemperaturen i vårt hem. Jag vill ju inte att de ska dö av värmeslag, så här gäller det att ta det försiktigt.



Under tiden får jag roa mig med att plantera sticklingarna som jag fick av min kollega på jobbet. Få se var alla pelargoner ska få plats här inne, i väntan på att kylan därute avtar? Så snart frostrisken är över ska de få komma ut i växthuset och acklimatisera sig till utomhuslivet. Det ser jag fram emot. Vill du också ha pelargonsticklingar kan du alltid köpa på nätet hos t ex Rockdala.

Kommentarer
Postat av: AnnaHelena

Hej Eva-Karin!



Ha Ha - jag har hittat dig trots att du inte har berättat att du börjat blogga! Jätteroligt - jag ska genast lägga till din bloggadress! :)

Jag är så avundsjuk på er som har någonstans att övervintra pelargoner! Vi har vissa växter i garaget på vintern, men det finns inga fönster där och pelargoner har jag aldrig lyckats övervintra.

Det blir till att köpa nya år efter år, men det är ju kul det också...



Kram // AH

2011-02-20 @ 23:22:15
URL: http://vardagimittliv.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0