Fika på Sturekatten


Sturekatten var mitt stamfik i mitten
på 80-talet då jag läste statskunskap på Frescati.
Jag och Anne brukade promenera genom Lill-jansskogen efter föreläsningarna
för att fika på Sturekatten och jobba med våra uppsatser.
Så här i efterhand verkar det som rena drömtillvaron.
Men framför allt känns det som om det var väldigt länge sen.

I helgen var jag där med mina två tjejer, 12 resp 15 år.
De gillade också stället. Och vi lyckades få ett bord till sist.
Att kaféet är lika populärt i dag som för 25 år sedan råder det ingen tvekan om.

Här trängs unga som gamla i stora och små sällskap. Kaffet serveras inte längre i
Blå blom-koppar, men i övrigt verkar tiden ha stått stilla.
De små rummen finns kvar. Och de antika möblerna likaså.
Men det bästa av allt:
äppelkakan med maräng och vaniljsås serveras
fortfarande och smakar lika bra som då.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0