Sju sorters kakor


I dag firar vi alla som heter Karin på Drängpersgården med kaffekalas! Amanda har bakat smarriga cupcakes med röda vinbär...



...och färska blåbär från Sandviksskogen.





Blåbären plockade Amanda, morfar och jag på morgonen innan det stora baket tog fart.



Själv hittade jag ett spännande recept på en blåbärskaka med smuldegstäcke som jag slog till på.

Här är receptet: 9 dl vetemjöl, 2 dl strösocker, 2 msk vaniljsocker, 2 msk bakpulver, 300 g smör eller margarin, 3 ägg och 250 g blåbär. Smuldegstäcket: 150 g smält smör, 41/2 dl havregryn och 3 dl strösocker.
Tryck ut den första degen i en långpanna, 20x30 cm och lägg på blåbären. Rör ihop smuldegstäcket och lägg det över blåbären. Grädda kakan i 200 grader ca 30 minuter. Skär i rutor och garnera med florsocker. Servera den med icas vaniljvisp och du får en riktigt god sommarkaka att bjuda på till kaffet!




Thomas bakade söta små bullar i ottan...



...och en sockerkaka i en gammal form som vi hittat på loppis.



Mammas gamla auktionsfynd har med lite ny färg blivit ett fint serveringsställ som vi gärna dukar upp kakor på.



Sega solrossnittar är ett säkert kort oavsett fikatillfälle. De är dessutom lätta att sno ihop så de bjuder jag gärna på.



Med morfar Davids hembakta kubb så hade Karin och Gunnar sammanlagt sju sorter att välja bland.



Hallonkakan var uppskattad!



Anne-Marie och Bernt kom från Myrbo för att fika med oss.




Och Inger kom med hemgjord körsbärssaft som vi alla fick njuta av. Suveränt gott!

Kommentarer
Postat av: AnnaHelena

Oh La La...Det kan man kalla kaffekalas!!! Allt ser så himla supersmarrigt ut, och eftersom jag känner dig så VET jag ju att det också ÄR det! Mycket imponerande! Blir nyfiken på de där solroskakorna också. Kanske kan man få receptet någongång?

Jättefint med "serveringsstället" förresten!



Kram // AH

2011-08-08 @ 00:36:47
URL: http://vardagimittliv.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0